Gezond ontbijten tijdens de hittegolf…

Na de heetste dag ooit in de Provence maken we nu ook de heetste dag ooit in de Kempen mee. Dat vraagt om een aangepast menu. Ontbijtijs, wat denk je?

Binnenblijven doe je bij 43 °c! We maakten het mee in Eygalières. Niet normaal hoor zo’n hitte, zelfs niet voor een zuiderse streek. Je huid lijkt wel te verschrompelen als je nog maar een voet buiten zet. De temperaturen sloegen die week de pan uit. Er werd langs alle kanten alarm geslagen.

Net zoals nu het geval is in België. Vandaag 37°c, morgen voorspellen ze 40 graden in de Kempen en vrijdag 38°c. Tot hier toe was het goed te doen in mijn hangmat onder de plataan maar vanaf vandaag wordt het zelfs daar niet uit te houden. Voor de allereerste keer heeft het KMI code rood afgekondigd.

Bij code rood horen enkele richtlijnen: veel drinken, het zoutgehalte op peil houden, veel rusten, in een gekoelde ruimte verblijven en rechtstreekse zonnestralen vermijden. Geen alcohol! Warme of lauwe thee drinken is beter dan koude dranken en een ijsje eten is blijkbaar ook geen goed idee. Van softijs en roomijs krijgt je het namelijk warm door de melk en het vet dat moet afgebroken worden door je lichaam.

Maar als er in dat ijsje geen melk en weinig vet zit én je eet het ‘s morgens als de buitentemperatuur nog doenbaar is, lijkt dat me een perfect ontbijtje! Én het is nog makkelijk te maken ook:

stap 1: vries een sojayoghurtje in. Steek daarvoor gewoon een koffielepeltje met het steeltje naar beneden door het dekseltje…

Stap 2: Verwijder het potje door er warm water te laten overlopen. Zet op een bordje met granen naar wens en/of noten. Ik koos voor ongesuikerde muesli, gepofte quinoa en geschaafde amandelnoot.

Stap 3: rol de bevroren sojayoghurt door het granenmengsel. Doordat het warme water het ijs rondom een beetje heeft laten smelten blijven de graantjes goed plakken. Om het gezonde ontbijtje helemaal af te maken kan je nog wat vers zomerfruit voorzien.

Tijdens het verorberen rol je je ijsje regelmatig terug door je granen. Mmmmm….

Smakelijk!

Tip: Dit ontbijt kan ook als dessert of vieruurtje natuurlijk. Je maakt het glutenvrij door aangepaste granen (bv; Schär, Zonnatura of Damhert) te gebruiken.

Deze ook lezen?

Uw e-mail bericht wordt niet gepubliceerd. Naam en e-mail velden zijn verplicht

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.