Ik ben flexitariër…

Hoe zie je door het bos de bomen vroeg ik me af toen ik begon aan mijn zoektocht binnen het vegetarisme en veganisme. Door er veel over te lezen ben ik al aardig op weg. Zo heb je:

Vegetariër: eet geen vlees, vis, schaaldieren, gevogelte, insecten of bijproducten van gedode dieren (lacto-vegetarër eet wel zuivel, ovo-vegetariër wel ei, ovo-lacto-vegetariër wel ei en zuivel)

Veganist: eet uitsluitend plantaardig voedsel

Pollotariër: eet geen vlees of vis maar wel gevogelte

Pescotariër: eet geen vlees wel vis en andere waterdieren

Pesco-pollotariër: eet alleen geen rood vlees van zoogdieren, wel gevogelte, vis en andere waterdieren

Flexitariër: part-time vegetariër

Thuis plantaardig koken en als we uit eten gaan meestal noodgedwongen overschakelen op vegetarisch. Eigenlijk ben ik dan een flexitariër of niet? In elk geval, dat we er zonder moeite tegelijk gewicht mee verliezen is mooi meegenomen. Ik voel zelf ook wel dat het goed is voor mijn gezondheid.

Trouwens, wat dat afvallen betreft; ik kon me al een hele tijd niet meer vinden in het Weight Wachters systeem. Met alle gevolgen vandien. Als diëten echt een opdracht wordt is het moeilijk vol te houden. En geen motivatie is gelijk aan nul resultaat natuurlijk. Maar daar zit nu verandering in. Mijn motivatie is sterker dan ooit en met de lekkere gerechten die ik al op tafel kreeg is dat niet zo moeilijk want het nieuwe eetpatroon voelt helemaal niet aan als een dieet. Euhm, nee sorry, het ís gewoon geen dieet!

dieet, foto

Net zoals zoveel andere mensen was ik ervan overtuigd dat geen vlees eten saai was. ‘Je eet tegenwoordig niks anders dan gras, noten en haver.’ grapt manlief al eens maar ook hij weet ondertussen beter. Een paar receptjes…

Een heerlijk lunch- of avondgerecht bijvoorbeeld vind ik polentapannenkoeken met avocado. Een allergievrije versie maak je zo:

Meng 50 gr polenta (maïsmeel), 60 gr glutenvrije bloem, 1/4 tl bakpoeder, 1/4 tl zout, 2,5 dl rijstmelk, 30 gr gesmolten plantaardige boter tot een beslag. Dek af met huishoudfolie en zet 20 minuten apart.

Voor de vulling: 1 avocado, 8 bosuitjes, 2 tomaten, 1 tl chilisaus, 2tl citroensap, zout/peper

Bak pannenkoekjes van het beslag en verdeel er de vulling over. Geef er eventueel rijst- of haverroom en een groene sla bij. Smakelijk.

Dit recept is gluten-, tarwe-, soja- en melkvrij. 

Ik ben gek op avocado en deze snelle salade komt hier dan ook geregeld op tafel; Spinazie-avocadosalade met warme mosterddressing. Hiervoor meng je verse spinazieblaadjes met andere sla naar keuze en avocado. Voor de dressing verhit je 1 el olijfolie waarin je 2 tl sesamzaad goudgeel laat worden. Laat licht afkoelen en voeg 1 el citroensap, 2 el olijfolie, 2 tl grove mosterd toe. Meng en giet de warme dressing over de salade.

Deze ook lezen?

Reacties gesloten.