Als ‘t maar een naam heeft…

Waarom firma’s een leuke en bekende naam per se ineens willen wijzigen is me soms een raadsel. Rebranding noemt dat in geleerde taal. Vim werd Jif en later Cif. Het Rijk der Vrouw (weet je nog?) is Libelle geworden. BRT werd VRT en later Eén. Treets werd M&M.  Tja, marketing hé.

Waarom er van vele voedingsproducten niet automatisch een vegan versie bestaat snap ik ook niet. Ook marketing zeker hé!? Maar… daar komt stilaan verandering in, dat is duidelijk. Beetje bij beetje.

Het eerste daar kunnen we niks aan veranderen. Hoeft ook niet hé. Het tweede niet op grote schaal. Ach als de nood hoog is zijn sommige lekkernijen even snel zelf gemaakt.

Een Twix ofte in vroeger jaren Raider bijvoorbeeld. De nood (aan chocolade)  is momenteel hoog hoor. Aanval van herfstblues. Kan je ‘t me kwalijk nemen met dit weer? Twix is en blijft koekje, karamel en chocolade, dus…

 

DSCN6778tm

Meng in een kom 120 gr bloem, 30 gr bloemsuiker, 1/4de tl zout en 80 gr vloeibare Alpro (of andere plantaardige margarine). Kneed goed door elkaar. Verdeel het deeg daarna over de bodem van een met bakpapier beklede (lage) ovenschotel. Druk goed aan en bak 10 minuten op 180°c.

Maak ondertussen de karamel. Verhit daarvoor 120 gr suiker. Roer tot die smelt. Voeg dan 4 el sojaslagroom toe en meng dit direct door de hete suiker tot er een egale karamel ontstaat. (Ik vond de laag karamel tussen koek en chocolade iets te dun dus maak ik volgende keer een dubbele portie.)

Neem de ovenschaal uit de oven en verdeel de karamel over de koek. Zet dit even in de ijskast. Smelt terwijl 120 gr pure (of rijstmelk) chocolade en giet die over de karamellaag heen. Na ongeveer een uurtje in de ijskast is de bereiding klaar. Snij in repen of breek, zoals ik deed, in brokken voor een echte homemade look.

DSCN6779tm

 

All you need is love, maar een beetje chocola op zijn tijd kan ook geen kwaad.

Deze ook lezen?

One thought on “Als ‘t maar een naam heeft…

  1. Jientje

    september 7, 2015 at 3:20pm

    Dat ziet er zalig uit!

  2. Saar

    september 6, 2015 at 9:37pm

    Oh ziet er heerlijk uit!

  3. susan365dagencreatief

    september 5, 2015 at 7:19am

    Jammie! Oh lieverd ik was al veel te lang niet op bezoek. Ik ga eens even bijlezen tot manlief wakker is of tot ik bijgelezen ben whahaha. Dikke knuffels!

  4. Billy

    september 4, 2015 at 6:55pm

    die naamsverandering zijn zoals je al schrijft, marketingtrucjes om iets “nieuws” op de markt te gooien…

Reacties gesloten.