kleine kindjes worden groot lezen mijn familie Thuis Zeg het met woorden

Met deze tips moet het lukken…

Deze week blijkt seniorenweek te zijn. Laat dit gegeven voor de scholen nu net een reden zijn om tegelijkertijd grootouderweek te houden. Oók in het kleuterschooltje van L. Vorige week kregen alle grootouders van de kleutertjes via de ouders een oproep of ze zich geroepen voelden om in het klasje van kleinzoon of kleindochter iets te komen doen. Al ben en voel ik me absoluut geen senioor, ik ben wél al oma en dus sprong ik bijna letterlijk een gat in de lucht. Dit zijn de dingen die écht bij het omaschap horen voor mij. Sinds verleden week liep ik mijn kop te breken over wat ik zou doen in het klasje. Met bijna twintig kleutertjes zou het snel heel vermoeiend worden en dus koos ik voor een rustig (dat valt nog te bezien natuurlijk) voorleesuurtje. En vandaag is het zover! Welk boek ik ga voorlezen? Geen idee. Ik kan gewoon niet kiezen. Het ene boek is al leuker dan het andere, heeft mooiere of meer tekeningen etc…  Over Sinterklaas, het circus, een vreemde verkleedkoffer, de elfjes en de schoenmaker…? Misschien laat ik de kindjes wel zelf kiezen.

Nu, onderstaande gouden tips die ik vond zouden me moeten helpen om het er een beetje goed vanaf te brengen. Ben benieuwd. En, eerlijk, ook wel héél nerveus.

  • Weet wat je leest. Je leest het boek eerst zelf, en bekijkt waar het boek precies over gaat: Wat is het probleem? Wat gebeurt er allemaal? Hoe loopt het af?
  • Bekijk samen de kaft. Lees de titel van het boek voor en praat over de voorkant. Maak het nieuwsgierig naar het verhaal.
  • Geef gelegenheid om iets te zeggen als je het verhaal voorleest. Het gaat erom dat het kind praat, dus alle opmerkingen over het verhaal zijn goed.
  • Speel in op reacties. Neem opmerkingen van het kind serieus. Vraag bijvoorbeeld door als het kind een opmerking tussendoor maakt.
  • Voorspel samen het verhaal. Vraag op spannende momenten aan het kind hoe het verhaal verder zou kunnen gaan.
  • Maak het levendig. Je kan bij het voorlezen ondersteunende geluiden of bewegingen maken of het kind vragen om iets (voor) te doen.
  • Praat na over het boek. Laat het kind het verhaal navertellen.

 

Dit lees je misschien ook graag...